XAVIER RIUS, dimecres 16 d'abril de 2014
Per a la majoria, votar a les municipals només és possible si abans s'obté la nacionalitat espanyola
En les consultes per la independència
celebrades entre el 2009 i el 2011, amb les quals es va iniciar el
procés que viu Catalu-nya, es va animar a votar els immigrants, fins i
tot els que no tenien papers. A Vic aquella consulta es va realitzar el
desembre de l'any 2009, i el mateix alcalde que havia animat els
irregulars a votar va decidir una setmana després que havien de ser
eliminats del padró municipal els que no tinguessin permís de
residència, els quals pretenia denunciar per expulsar-los d'Espanya.
Aquella proposta sobre el padró no va prosperar, per l'obligatorietat
que tenen els municipis d'empadronar, però va posar sobre la taula la
poca coherència d'alguns polítics, que passen de proclamar que tothom
que viu i treballa a Catalu-nya és català -i per tant ha de votar sobre
la independència- a proposar la setmana següent l'expulsió d'una part
d'aquest col·lectiu.
AMB MOTIU de la consulta del 9-N,
l'Assemblea Nacional Catalana i alguns dels partits que la impulsen
defensen que els immigrants amb papers han de poder votar. El fet que el
PSC decidís obrir les seves eleccions primàries de Barcelona als
immigrants amb permís de residència (hi van participar 150 dels 22.000
pakistanesos que hi ha a la ciutat) va generar una controvèrsia
interessada, en què alguns van posar en dubte la transparència
d'aquelles primàries. Però el problema de fons és la consideració o no
dels estrangers, sobretot els de certs orígens, com a ciutadans de ple
dret, més enllà de si tenen el permís de dos o de cinc anys o de si ja
estan tramitant la nacionalitat espanyola. Hi ha immigrants sense
papers que parlen bé el castellà o el català. I n'hi ha altres que tenen
papers però que només saben quatre frases per poder anar a comprar.
Un
dels acords del Pacte Nacional d'Immigració del 2008 va ser l'aprovació
de la llei d'acollida catalana, que vinculava les renovacions de
permisos i les acreditacions per a l'obtenció de la nacionalitat a la
realització de cursos i l'adquisició de competències lingüístiques. Però
amb les retallades, els fons amb què se sufragaven aquells cursos van
quedar reduïts gairebé a zero. El Pacte Nacional d'Immigració va acordar
promoure els canvis per atorgar el dret de vot a les municipals als
estrangers extracomunitaris amb permís de llarga durada. Un any abans,
el Congrés havia aprovat per unanimitat una moció per concedir el dret
de vot a les municipals als immigrants amb uns anys de residència, i
havia instat que es firmessin acords de reciprocitat amb els països de
procedència. La regulació del dret de vot dels immigrants en eleccions
locals havia de ser una manera de corregir la desconnexió entre els que
gestionen el municipi i aquesta gran part de ciutadans que viuen i
paguen impostos però que no poden decidir sobre la seva ciutat. A Ciutat
Vella, on es va generar la controvèrsia per la presència de
pakistanesos a les primàries del PSC, el 44% de la població és
estrangera. ¿A qui representa el regidor del districte si gairebé la
meitat de la població no pot votar?
Tot i que el PP va recolzar
inicialment fer efectiu el dret de vot dels immigrants a les municipals,
finalment no es va poder generalitzar a l'oposar-se el mateix PP que es
firmessin acords amb el Marroc i altres països. Avui només poden votar
els ciutadans comunitaris i els de Bolívia, Xile, Colòmbia, l'Equador,
Islàndia, Noruega, Nova Zelanda, el Paraguai i el Perú.
L'única
manera d'accedir al dret de vot per a la majoria d'immigrants és
obtenint la nacionalitat espanyola. Però la llei és molt diferent per
als uns i per als altres. Mentre els llatinoamericans poden sol·licitar
la nacionalitat amb dos anys de residència (i els tràmits s'allarguen
fins a tres anys més), els originaris del Marroc, el Senegal, el
Pakistan o la Xina no poden demanar-la fins que acrediten 10 anys
continuats amb papers. Així, es donen casos de nacionals
llatinoamericans que seran espanyols de ple dret, i podran votar en tots
els comicis, abans d'aconseguir el dret al vot a les municipals com a
estrangers. En canvi, els procedents del Pakistan, el Marroc, Gàmbia o
la Xina tenen vetada la possibilitat de votar a les municipals i han
d'acreditar 10 anys continuats al país amb papers per iniciar els llargs
tràmits per a la nacionalitat.
Unes diferències a l'hora
d'accedir als diferents graus de ciutadania que lamentablement no
valoren els estrangers de manera igual d'acord amb el seu arrelament,
les seves capacitats lingüístiques i els seus anys de residència, sinó
per criteris selectius segons l'origen, i això no ajuda a cohesionar el
teixit social i pot motivar que qui governa actuï de manera diferent
segons si poden votar o no aquells a qui administra.
Leer en castellano en El Periódico
Llegir en català a El Periódico
Miércoles, 16 de abril del 2014
En las consultas por la independencia
celebradas entre el 2009 y el 2011, con las que se inició el proceso que
vive Catalunya, se
animó a votar a los inmigrantes, incluso a los que
no tenían papeles. En Vic esa consulta se realizó en diciembre del 2009,
y el mismo alcalde que había animado a los irregulares a votar decidió
una semana después que debían ser eliminados del padrón municipal los
que no tuvieran permiso de residencia, a los que pretendía denunciar
para expulsarlos de España. Esa propuesta sobre el padrón no prosperó,
dada la obligatoriedad que tienen los municipios de empadronar, pero
puso sobre la mesa la poca coherencia de algunos políticos, que pasan de
proclamar que todo el que vive y trabaja en Catalunya es catalán -y por
lo tanto debe votar sobre la independencia- a proponer la semana
siguiente la expulsión de una parte de ese colectivo.
CON MOTIVO
de la consulta del 9-N, la Assemblea Nacional Catalana y algunos de los
partidos que la impulsan defienden que los inmigrantes con papeles deben
poder votar. El hecho de que el PSC decidiera abrir sus elecciones
primarias de Barcelona a los inmigrantes con permiso de residencia
(participaron 150 de los 22.000 paquistanís que hay en la ciudad) generó
una controversia interesada, en la que algunos pusieron en duda la
transparencia de dichas primarias. Pero el problema de fondo es la
consideración o no de los extranjeros, sobre todo los de ciertos
orígenes, como ciudadanos de pleno derecho, más allá de si tienen el
permiso de dos o cinco años o de si están tramitando ya la nacionalidad
española. Hay inmigrantes sinpapeles que hablan bien el castellano o el
catalán. Y hay otros con papeles que solo saben cuatro frases para ir a
comprar.
Uno de los acuerdos del Pacte Nacional d'Immigració del
2008 fue la aprobación de la ley de acogida catalana, que vinculaba las
renovaciones de permisos y las acreditaciones para la obtención de la
nacionalidad a la realización de cursos y la adquisición de competencias
lingüísticas. Pero con los recortes, los fondos con los que se
sufragaban estos cursos quedaron reducidos casi a cero. El Pacte
Nacional d'Immigració acordó promover los cambios para otorgar el
derecho de voto en las municipales a los extranjeros extracomunitarios
con permiso de larga duración. Un año antes, el Congreso había aprobado
por unanimidad una moción para conceder el derecho de voto en las
municipales a los inmigrantes con unos años de residencia, e instado a
que se firmaran acuerdos de reciprocidad con los países de procedencia.
La regulación del derecho de voto de los inmigrantes en elecciones
locales debía ser una manera de corregir la desconexión entre quienes
gestionan el municipio y esa gran parte de ciudadanos que viven y pagan
impuestos pero no pueden decidir sobre su ciudad. En Ciutat Vella, donde
se generó la controversia por la presencia de paquistanís en las
primarias del PSC, el 44% de la población es extranjera. ¿A quienes
representa el concejal del distrito si casi la mitad de la población no
puede votar?
Pese a que el PP apoyó inicialmente hacer efectivo
el derecho de voto de los inmigrantes en las municipales, finalmente no
pudo generalizarse al oponerse el mismo PP a que se firmaran acuerdos
con Marruecos y otros países. Hoy solo pueden votar los ciudadanos
comunitarios y los de Bolivia, Chile, Colombia, Ecuador, Islandia,
Noruega, Nueva Zelanda, Paraguay y Perú.
La única manera de
acceder al derecho de voto para la mayoría de inmigrantes es obteniendo
la nacionalidad española. Pero la ley es muy distinta para unos y otros.
Mientras los latinoamericanos pueden solicitar la nacionalidad con dos
años de residencia (y los trámites se alargan hasta otros tres años),
los originarios de Marruecos, Senegal, Pakistán o China no pueden
pedirla hasta que acreditan 10 años continuados con papeles. Así, se dan
casos de nacionales latinoamericanos que serán españoles de pleno
derecho, pudiendo votar en todos los comicios, antes de conseguir el
derecho al voto en las municipales como extranjero. En cambio, los
procedentes de Pakistán, Marruecos, Gambia o China tienen vetada la
posibilidad de votar en las municipales y deben acreditar 10 años
continuados con papeles para iniciar los largos trámites para la
nacionalidad.
Unas diferencias a la hora de acceder a los
distintos grados de ciudadanía que lamentablemente no valoran a los
extranjeros de manera igual de acuerdo con su arraigo, sus capacidades
lingüísticas y sus años de residencia, sino por criterios selectivos
según el origen, lo que no ayuda a cohesionar el tejido social y puede
motivar que quien gobierna actúe de manera distinta según si pueden o no
votar aquellos a los que administra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada