dimecres, 4 de maig de 2016

CARRIL BICI, MORATÒRIA PER UNA MAJOR SEGURETAT?


El Periódico, 3 de maig de 2016
Xavier Rius
L'atropellament dimecres passat d'una altra dona que, segons sembla, va ocupar sense mirar el carril bici no segregat a la confluència de Còrsega amb Diagonal, que ha quedat en coma, exigeix ​​un profunda reflexió sobre el disseny i seguretat d’aquests carrils a Barcelona. Quelcom que es va dir que es faria amb millores en la senyalització després de la tràgica mort de la diputada Muriel Casals, que va creuar sense mirar a la confluència dels carrers Urgell i Provença, on es creuen dos carrils bici de doble sentit, però que encara no s'ha fet.
Sóc usuari de la bicicleta a Barcelona i, com a tal, he constatat el creixement d'aquest fenomen amb el Bicing i la ràpida ampliació dels carrils. S'han creat carrils de doble sentit que constantment són ocupats per vianants despistats per fora del pas senyalitzat o amb el semàfor en vermell, que no imaginen que els vindrà una bici en sentit contrari. El tram de Provença a l'altura de la Sagrada Família o la Pedrera és altament perillós i les millores de senyalització advertint que vénen bicicletes en l'altre sentit, o la necessària separació física entre la vorera i el carril bici per evitar que incauts turistes l'ocupin, continuen pendents. A més, des de fa uns dies, com cada primavera, proliferen els grups de turistes en bicicleta que circulen despreocupats o desinformats ocupant els dos sentits del carril.

Els girs en angle recte per canvi de carril tenen una senyalització semafòrica confusa i contradictòria i són perillosos per als ciclistes. Així, atès que moltes vegades la bicicleta que gira cap a l'esquerra, ha de traspassar els dos carrils de vehicles, a alguns llocs s'ha posat un indicador semafòric intermitent que indica, quan el semàfor és vermell per a cotxes i verd per a vianants, que la bicicleta sí que pot passar i aprofitar que els cotxes estan aturats per creuar a l'altra banda i girar. Però ningú informa als vianants que no estem infringint cap norma i que és el nostre moment per passar. En altres casos, per girar, després de passar el pas de vianants, cal esperar-a la cantonada obstruint l'espai pel qual giren a la dreta els cotxes. Possiblement una bici detinguda no molesta, però quatre o deu resulta altament perillós, són un obstacle visual, i molesten als vehicles de càrrega i descàrrega.

També es precisa d'una campanya informativa i sancionadora sobre la perillositat que generen els vehicles que s'aturen un moment ocupant el carril bici, sigui d'una o dues direccions. Continua essent normal veure taxis, furgonetes de càrrega i descàrrega, vehicles d'empreses de serveis, policia, o els mateixos cotxes municipals de neteja ocupant el carril bici. La bicis no porten retrovisor i resulta perillós anar abandonant cada moment el carril. I s'infringeix el codi de circulació quan passa en un carril de doble sentit i les bicis es veuen obligades a circular en contra direcció per l'espai dels cotxes. A més s’hauria de resoldre la seguretat de les sortides de pariking, modificar-se amb miralls o eliminat mobiliari urbà o fins i tot arbres al costat dels guals en carrils de doble sentit.
Evidentment els carrils totalment segregats com el Passeig Sant Joan són els més segurs. Els carrils bici senyalitzats per sobre la vorera, com en trams de la Diagonal podien ser factibles quan hi havia poques bicicletes, però no amb el flux actual. El mateix passa en els passos de semàfors en els quals vianants i ciclistes han d'ocupar el mateix espai. I el carril bici per la vorera i d'un sol sentit de la Meridiana, serpentejant passos vianants, arbres, contenidors i parades de bus és absurd, sent el més segur per a vianants i ciclistes que la bici vagi pel mig de la vorera.
Els vianants -tots som també vianants- es queixen amb raó de la presència de bicis a les voreres. Fa anys ja vaig proposar, sense cap resposta, que les estacions del bicing es col·loquessin el més a prop possible del carril bici per evitar aquests cent o dos-cents metres que hem de fer per la vorera fins arribar al carril.
L'Ajuntament té previst triplicar la xarxa de carrils bici passant dels 106 km a 308. Però prèviament s'hauria de fer una moratòria, modificar la seguretat i senyalització dels ja existents, sobretot de dues direccions, prendre una decisió realista de com s'han de fer els girs en angle recte per canviar de carril, apostar pels segregats, fer complir que el lloc per aturar-se, sigui un vehicle de neteja, una furgoneta o un taxi, no ha de ser mai el carril bici, i eliminar la majoria de carrils a la vorera. Continuar amb l'obertura de nous carrils sense apostar pels tipus de traçat més segurs i sense solucionar els actuals problemes de seguretat i d'informació que s'enfronten a ciclistes, vianants, vehicles privats i de serveis, seria un greu error.
Xavier Rius, periodista

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada