dilluns, 20 d’agost del 2018

Pertinença, violència i reinterpretació de l’Alcorà. Analitzo a Nació Digital els motius del terrorisme gihadista i explico que fins que no es reinterpreti l'Alcorà hi haurà molts musulmans que creuran que el correcte és fer atemptats


 Xavier Rius Sant, 20 d'agost de 2018. Nació Digital

«Per tenir sentiment de pertinença a una societat diversa com la nostra, cal deixar-la de veure com sustentada en valors o creences equivocades a combatre o canviar»

 El poc que sembla clar, ara per ara i atès el secret de sumari, de l’atemptat contra la comissaria dels Mossos de Cornellà, és que la persona que s'ha abraonat amb un ganivet contra l’agent que li ha obert la porta estava decidida a matar i morir en nom del seu Déu malgrat que actués de forma "aïllada". I és evident que encara que aconseguís el propòsit de fer mal a la primera agent, sabia que altres respondrien, i el més probable era que resultés mort.

Tant a l’Antic Testament dels cristians com en la Torà i altres textos del judaisme, que comparteixen bona part del text, hi ha versets que proposen castigar o matar infidels, pagans i aquells que incompleixen algun dels manaments. Al llarg de la Història, els regnes cristians van iniciar moltes guerres contra els dits infidels i contra altres branques del cristianisme. Afortunadament després de la Il·lustració del segle XVIII i les constitucions democràtiques del segles XIX i XX, la religió va quedar ubicada progressivament amb més o menys matisos en l’àmbit individual, i el dret a creure o no creure i a canviar de religió forma part de la llibertat ideològica en la que se sustenten les democràcies.

 Al continent americà hi ha milions de cristians evangèlics fonamentalistes que neguen la teoria de l’evolució i que creuen que malalties com la Sida son un càstig diví merescut, similar a les plagues d’Egipte. Però les seves idees no condicionen ni els codis penals ni civils. L’estat d’Israel, amb totes les seves contradiccions i retrocessos en l’àmbit de les llibertats, va ser creat per  Ben Gurion, que reconeixia que ell era jueu de cultura però no de religió, atès que no era creient. I a Israel hi ha jueus ultraortodoxos que condicionen la política i les lleis, però un agnòstic pot ser primer ministre.

L’Alcorà que comparteix amb la Bíblia bona part del seu contingut, missatge i profetes també té molts versets proposant castigar o matar als infidels, als pagans, als ateus i als que viuen de manera contraria al que proposa l'Islam. Però a diferència de les societats de les altres dues grans religions monoteistes, el món islàmic no ha acceptat ni fet seus el valors de la Il·lustració i de la supremacia dels drets humans i civils, que parteixen del valor suprem de la llibertat ideològica i de consciència. Llibertat de consciència que només es reconeix quan s’accepta el dret a canviar d’ideologia o religió i fer-ho públic.

Aquests dies, amb motiu de l’aniversari dels atemptats de Cambrils i Barcelona s’ha parlat molt de què es va fer malament a Ripoll i de la necessitat de generar sentiment de pertinença. Evidentment, la islamofòbia i el desarrelament identitari generen radicalització i exclusió. Però per tenir sentiment de pertinença a una societat diversa com la nostra, cal que es deixi de veure aquesta societat com sustentada en uns valors o creences equivocades i que cal combatre o canviar.

"Fins que no es reinterpreti l'Alcorà hi haurà molts il·luminats que, per ideologia o desesperació personal, faran accions criminal que creguin que els duran al paradís"

 A França és on s’han fet més propostes per tal de forjar un islam plenament compatible amb els valors de la llibertat ideològica, que supediti la religió en l’àmbit personal d’aquells que voluntàriament hi creuen. Fa uns mesos tres-centes personalitats de diferents ideologies i creences, entre elles Nicolas Sarkozy o els filòsofs Bernard Henri Levy i Alain Filkelkraut, van signar un manifest proposant que l’Islam, revisés l’Alcorà, fent quelcom similar al que va fer l’església catòlica amb el Concili Vaticà II, i es declaressin obsolets tots els versets que proposen matar o castigar als infidels.
Gairebé simultàniament trenta imams francesos entre el que hi havia del de la Gran Mesquita de París en feien un dient que el veritable missatge de l’Islam estava sent segrestat per gent inculta i manipulada danyant la imatge i les creences de la majoria de musulmans que només volen viure en pau. Cada cop més pensadors musulmans reivindiquen que la gihad s’entengui només com una lluita interna per ser millor persona i no per matar ningú.
La pilota està en mans dels mateixos musulmans que, recordem, són les principals i més nombroses víctimes d’Al Qaida i l’Estat Islàmic. Però fins que això no es faci i sigui assumit majoritàriament pels musulmans d’Europa i d’arreu del món, hi haurà molts il·luminats que, per ideologia o vivint un moment de desesperació o crisi personal –sembla que l’autor de l’atac de Cornellà s’acabava de separar de la seva dona i fins i tot s'hauria intentat suïcidar-, intentin fer una acció criminal que, més a més d’alliberar-lo d’aquest món complex, cregui que li obrirà les portes del paradís. 

 llegir a Nació Digital

 

    

4 comentaris:

  1. 1) El Corán el musulmán verdadero no puede reinterpretarlo porque es, según él, la palabra de Dios hecha libro, y Dios nunca se equivoca en lo que dice. Tampoco hay contextos relativizadores de cuanto se diga en el Corán, porque Dios está más allá del espacio y el tiempo y porque el Corán dice explícitamente que su palabra es para toda persona, espacio y tiempo. Por el contrario, para el cristiano la palabra de Dios no se hace libro, sino hombre, Jesucristo, que es en lo único en que cree el cristiano. La Biblia no es un conjunto de mandamientos, sino de manifestaciones de cómo Dios busca al hombre (la Biblia casi comienza con las palabras de Dios "Adán, ¿dónde estás tú?", y este espíritu se mantiene a lo largo y ancho del libro, incluso Dios llega a encarnarse). También la Biblia es una colección de promesas de cosas buenas que Dios le hace al hombre, o profecías, casi todas cumplidas ya. Si hay algunos mandamientos, es solo para que el hombre se dé cuenta de que es pecador (lo dice san Pablo en la Biblia, no yo), al constatar en carne propia su incapacidad de cumplirlos y por consiguiente de autosalvarse. Por ejemplo, si no hubiese un mandamiento que dijese "no codiciarás los bienes ajenos", nadie sabría que codiciarlos está mal. El Corán sí es todo él mandamientos y amenazas, y el musulmán cree salvarse cumpliendo, es decir, que no se salva (es imposible seguir la ley, la que sea, humana o divina). El cristianismo no es así: uno se sabe salvo por los méritos de otro (Jesucristo), nunca por los propios, y no es el hombre al encuentro de Dios sino a la inversa. La Biblia trata de Jesucristo: es anunciado en el Antiguo Testamento y en el Nuevo es desvelado. Es cristocéntrica. La fe en un hombre es una locura (lo es creer, por ejemplo, en Mahoma, o en Karl Marx o en cualquier otra criatura humana, y por eso nadie cuerdo dice nunca “cree en mí”, en todo caso “cree que mis ideas son buenas”). Pero no es una locura si este hombre es, a la vez, realmente Dios, cosa que es clara en Jesucristo.

    2) Una religión es una cosa muy seria, a su seguidor le va la vida eterna, no se juega con estas cosas. Por consiguiente, no tiene ningún sentido ser musulmán tomando solo una parte del Corán o de los hadices, o reinterpretarlo libremente. Se debe tomar toda entera. Ya lo dice la palabra: los FIELES de una religión, y no los “traidores”, los “moderados”, los “parciales” … Tampoco el cristiano toma solo una parte de Jesucristo, sino que cree en él enteramente, y en lo que respecta al Antiguo Testamento solo ve en este alusiones más o menos directas al futuro Mesías, Jesucristo. Cualquier parte de la Biblia es interpretada desde la fe en Cristo, el cual, por otro lado, supo encarnarse en un espacio y tiempo determinados (cosa que no hace la palabra de Alá, como dijimos). Por cierto, ¿no tendrá que ver esa incapacidad de los musulmanes a integrarse en la sociedad el hecho de no reconocer la encarnación de la palabra de Dios? Encarnarse o integrarse viene a ser lo mismo.

    3) El musulmán terrorista es quien es el verdadero musulmán, y no el que es incapaz de matar una mosca. El cristiano terrorista es quien es el falso cristiano, y no el pacífico. No compares islam y cristianismo, sabes muy bien que Cristo dio su vida para salvarnos, cosa que no hizo Mahoma, al contrario, la quitaba a los demás, y él mismo degolló a muchas personas, siendo por lo tanto que el musulmán que hace lo mismo lo único que hace es seguir el ejemplo de su “profeta” (que por cierto nunca supo predecir nada futuro). En cuanto a los cristianos de la Edad Media, es lógico que empleasen la violencia: sufren una invasión árabe y musulmana, y ellos legítimamente se defienden, ¿qué problema hay?

    4) Mírate bien este video, hazlo por favor, https://youtu.be/JAXpoJWDxiI
    .../...

    Ciervo Sediento

    ResponElimina
  2. ....5) Sufrir marginación, pobreza o muestras de incomprensión o intolerancia hacia las propias convicciones, es todo ello, según tú, una de las causas de que los musulmanes se vuelvan violentos. Ahora bien, esto contradice la realidad. Centenares de miles de cristianos viven marginados en países musulmanes o maltratados por éstos, son ahí en todo caso ciudadanos de segunda, por ley islámica, y no por ello esos cristianos se hacen estallar con bombas adosadas bajo la ropa para matar, ni los hindúes, que son muy pobres, se vuelven por ello violentos (salvo tal vez si son musulmanes), sino que practican su fe en paz con todos, se distraen jugando al ajedrez, etc., pero no cometen más o peores pecados que la mayoría de los occidentales. Los índices de criminalidad, delincuencia, droga, etc., son mucho más elevados en las zonas urbanas de España, Francia, cualquier país, que no en las zonas rurales en las que es mucho más pobre la gente autóctona nacional de pura cepa.

    6) En fin, veo que, no obstante, ya has mejorado un poquito en lo que hace a tu apreciación del islam y de los musulmanes, ya eres un poquito más realista, pero aún te falta. Termina de ver las cosas como realmente son, y no como te gustaría que fuesen. Y así como cree el ladrón que todos son de su condición, tendemos los occidentales (tanto si son creyentes como ateos) a creer que todas las religiones, islam incluido, serán como el cristianismo con sus oraciones, ayuno, ayuda a los demás, cuando no es así: el islam no es sólo una religión, sino un Derecho, un sistema político totalitario, a todas luces incompatible, e irreformable, con nuestra cultura occidental.

    Saludos
    Ciervo Sediento

    ResponElimina
  3. No es cierto que la Biblia contenga versículos que digan que hay que matar a los ateos, paganos, etc. Lo que sí es cierto es que Dios mandó matar a los cananeos, pero estos ya hace mucho tiempo que dejaron de existir, por lo que no hay versículos bíblicos de matar aplicables a nuestro tiempo. En cambio, el Corán sí dice que hay que matar a todo el mundo que no sea musulmán, y siempre ha habido, hay y habrá no musulmanes, por lo que esos versículos violentos del Corán sí son de aplicación para todos los tiempos y lugares. ¿Por qué Dios decidió exterminar a los cananeos? Respuesta: https://youtu.be/N7CyURv8TRo ; https://amistadencristo.com/teodicea/porque_las_guerras_at.php ; http://daily-text.blogspot.com/2011/05/por-que-mando-dios-exterminar-los.html

    ResponElimina
  4. Que Al Qaida y el Estado Islámico maten musulmanes como dices tú hacia el final del artículo, no constituye ninguna prueba de que los integrantes de estos dos grupos no sean musulmanes. Sí lo son, y ellos mismos dicen de sí mismos ser musulmanes, pero el Corán manda condenar al "hipócrita", es decir, al musulmán moderado: «¡Profeta! Combate a los infieles (= no-musulmanes) y a los hipócritas (= musulmanes_moderados); sé severo para con ellos. Su refugio será el infierno: ¡que detestable fin!» (Corán 66,9).

    ResponElimina