El fantasma de l’extrema 
dreta recorre Europa. Un fenomen que s’escampa cada nova convocatòria 
electoral sense que ningú no sàpiga com aturar-lo. Si fa una dècada els 
partits de l’extrema dreta tenien una posició marginal als parlaments i 
als òrgans de poder dels estats europeus, el 2018 la situació s’ha 
capgirat. L’últim cas ha estat a Suècia, on a les 
eleccions
 del 9 de setembre el partit nacionalista i antiimmigració Demòcrates de
 Suècia va multiplicar la representació: 63 escons d’un total de 349. I 
no n’és l’únic. El poder i la impunitat que va prenent s’han fet 
evidents a les manifestacions racistes i neonazis de 
Chemnitz, a Alemanya, de les últimes setmanes, o en les agressions de grups ultra contra l’independentisme català. El periodista 
Xavier Rius Sant
 és especialista en drets humans, conflictes internacionals, immigració i
 ultradreta. Hi conversem per provar d’entendre el perquè de l’auge 
d’aquests moviments a Europa i a l’estat espanyol.
—
L’extrema dreta creix a tot Europa. Per què?
—Per a entendre-ho, primer hem de tenir clar que són grups molt 
diferents ideològicament. Per exemple, VOX, a l’estat espanyol, pregona 
l’avortament zero i, en canvi, el Front Nacional de Marine Le Pen, a 
França, està d’acord amb la llei de terminis de Zapatero. També n’hi ha 
que neguen l’holocaust i n’hi ha que se’n van a l’altre extrem i 
defensen que Israel és el baluard d’Occident contra l’islam.
—
Què tenen en comú, doncs?
—
L’ultradreta es fonamenta en la
 dificultat d’empatitzar amb els altres, perquè posa al mateix sac un 
col·lectiu i el culpabilitza de tots els problemes. Ara, com que 
l’antisemitisme ja no és moda, va en contra de l’islam, i sí que 
té èxit. I apel·la al discurs de la por per guanyar suports: ‘Vénen de 
fora, tenen uns altres costums i són violents. Ells ens ataquen a 
nosaltres’. I ho justifiquen amb notícies com: ‘Joves magrebins 
n’agredeixen uns altres a la perifèria de Barcelona’. A partir d’aquí 
comença l’enrenou.
—
Coincideixen en un discurs dur en contra de la immigració.
—Sí, contra l’islam, especialment. I en defensa del tancament de fronteres entre els estats europeus: són euroescèptics.
—
I per què en contra de l’islam?
—És un problema que es retroalimenta. La manca de llibertat religiosa de
 l’islam és un obstacle per a construir una societat intercultural i 
interreligiosa. Els musulmans hauran d’acceptar la llibertat de creença i
 els valors de la il·lustració, que a Europa s’adopten els segles XVIII i
 XIX, després de les matances de les guerres entre protestants i 
catòlics. Un exemple d’aquesta manca és que una musulmana no es pot 
casar amb mi, perquè no 
en sóc jo,
 de musulmà. Això fa que els primers perjudicats siguin els fills 
d’immigrants: hi ha moltes filles d’immigrants musulmans que no poden 
fer la seva vida si no trenquen amb la família. Però en un afer tan 
complex com aquest, defensar que no hi hagi mesquites, no arregla res. A
 l’inrevés, arran de l’insult als musulmans, es genera més tancament i 
reafirmació identitària. La resposta no ha de ser mai la xenofòbia ni el
 racisme.
—
Per què els neonazis tornen a prendre els carrers a 
Alemanya, on semblava que s’havia treballat tan bé la memòria històrica i
 la condemna del nazisme?
—El nazisme és perseguit penalment però això no vol dir que hagi 
desaparegut mai. En aquestes protestes, s’hi barreja tot: els nazis que 
surten de l’armari, el moviment antiimmigració i Merkel, que pateix pel 
seu acord de govern amb la 
CSU (Unió Social Cristiana), també molt durs quant a la immigració. De fet, l’antiimmigració a Alemanya comença amb el moviment 
PEGIDA (Patriotes
 Europeus Contra la Islamització d’Europa), com a moviment de 
carrer. En veure que podia donar-li rèdit, Alternativa com a Alemanya la
 incorpora al seu discurs.
—
S’ha relacionat molt l’auge de l’extrema dreta amb la crisi 
econòmica. Per això sorprèn el cas suec: en la societat del benestar 
exemplar, l’extrema dreta es dispara.
— Suècia és un poble blanc, molt poc barrejat i sense un passat 
colonial. A la Gran Bretanya, per exemple, hi ha britànics conservadors 
que tenen la nacionalitat de fa generacions, però són negres o fills 
d’indígenes. Això a Suècia no passa. L’arribada de migrants en tan poc 
temps fa que el discurs ‘ens envaeixen’ cali amb facilitat. A més, les 
diferències culturals són enormes i les dificultats de comunicació fan 
que la comprensió mútua sigui encara més difícil: a qui no coneixes i 
amb qui no pots comunicar-te et genera por.
—
Què diríeu als qui proposen de tancar les fronteres…
—Que és impossible. Què volen fer? Tancar les fronteres entre els 
estats de la zona Schengen? No seria possible que hi hagués el moviment 
de turistes i treballadors que hi ha. Tampoc és viable de tancar les 
fronteres exteriors, de dir: ‘Ara no comprarem més cacauets al Marroc’. I
 tot allò que nosaltres hi venem, què?
—
Defensen de blindar l’entrada al continent de persones de fora d’Europa. Els
 caps de govern d’Alemanya i Àustria, Merkel i Kurz, van acordar de 
donar més recursos i competències a Frontex, que esperen que entrarà en 
vigor el 2020.
—Les fronteres exteriors ja són tancades. I ja hi ha acords amb el 
Marroc i Turquia per a retornar migrants o impedir-los que vinguin. Amb 
Líbia, un dels principals punts de sortida de migrants, és impossible 
d’arribar-hi a cap acord perquè és un estat fallit. Què més hi pots fer?
 Col·locar més tanques? No pots aturar la sortida de vaixells. I si 
s’enfonsen, hi ha dues opcions: deixar-los morir o anar-los a salvar. 
També poden fer augmentar els controls per retornar-los una vegada 
siguin aquí. I també ho fan, si són del Marroc o d’Algèria. Però si són 
de Burkina Faso, Eritrea o Somàlia sovint no és possible. No hi ha 
solucions màgiques.
—
Aleshores els estats es barallen entre ells per com repartir-se els migrants.
—Merkel va aconseguir que haguessin de retornar al primer país europeu 
que havien trepitjat per a iniciar-hi la tramitació de l’asil. I això 
significa que, pel cap baix, tots han de restar durant dos anys a 
Grècia, Itàlia o Espanya. Però aquests països, en contra, volen 
repartir-los.
—La setmana passada el parlament europeu va votar 
de sancionar Hongria per haver erosionat la democràcia. Però cal que la 
sanció sigui aprovada per unanimitat i no n’hi haurà. No hi ha 
mecanismes per a frenar les polítiques xenòfobes? 
— No és per falta de mecanismes que no ho faran. No aplicaran les 
sancions perquè les conseqüències econòmiques serien tan complicades que
 la UE no es pot moure de la retòrica. Si Viktor Orbán governa amb un 
suport popular tan gran i, a més, en coalició amb el partit 
Jobbik (aquests sí que són nazis de veritat!) doncs què hi ha de fer 
Europa? Ningú no té ganes de sancionar ningú, perquè som un club 
econòmic i tenim interessos creuats. A més, hi ha qui creu que seria 
contraproduent, sancionar Orban, perquè encara el deixarien com una 
víctima de la dictadura de Brussel·les.
—
Com ha afectat la presidència de Donald Trump a l’extrema dreta d’Europa?
—A la ultradreta li agrada Trump perquè és un personatge autoritari que,
 a més, contradiu allò que diuen les elits econòmiques, encara que sigui
 un personatge de la casta. Trump fa un discurs amb l’estómac (o amb la 
testosterona) en què diu allò que vol sentir algú de classe mitjana que 
ha perdut poder adquisitiu. A mi, qui em fa por de veritat és 
Steve Bannon, que vol exportar el seu discurs ultra a Europa. Aquest és el més perillós.
—L’extrema dreta ha capitalitzat la frustració amb el sistema?
—Sí, perquè l’esquerra no dóna solucions màgiques. A més, l’extrema 
dreta pot prometre una cosa i fer la contrària, perquè els seguidors són
 més compassius envers els seus dirigents. Perquè la corrupció enfonsa 
un partit d’esquerres i, en canvi, la dreta diu: ‘Bé, tots roben’. Mira a
 València, l’argument era: ‘Val més que robin aquests que no els 
altres’. A Trump, li dóna suport l’extrema dreta evangèlica, però ell no
 és cap exemple de vida monacal sexual, diguem-ne.
—
A l’estat espanyol els partits considerats ultres no són ni 
al congrés ni als parlaments, però sí que darrerament hi ha hagut una 
xifra preocupant d’agressions.
—Aquí la diferència és que els partits d’extrema dreta no reconeixen que
 ho són. A més, el cas és que aquí no s’abandera amb la immigració sinó 
amb la unitat de l’estat. 
VOX també
 hi barreja el franquisme i l’ultracatolicisme, encara que també hi ha 
incorporat la islamofòbia. Caldrà veure què passa a les municipals. Però
 bé, potser perquè ‘Espanya era un imperi’ i ‘vam portar la 
civilització’ a les Filipines i Cuba, històricament la ultradreta no ha 
estat gaire racista. Ara bé, sí que agafen els arguments contra l’islam.
 Aquí vam tenir Plataforma per Catalunya, que va estar a punt d’entrar 
al parlament.
—
També vam tenir el ‘Netegem Badalona’ de Xavier García Albiol.
—Però no com al nord d’Europa. A Alemanya poden ser molt moderns, però 
va haver-hi vuit-cents atacs a albergs d’acollida d’immigrants. Aquí 
és inversemblant. El discurs de l’Albiol funciona a escala municipal, 
dir ‘els immigrants reben totes les beques 
menjador‘.
 Però fixa’t, una ironia, els dos regidors de Salt (Gironès) de 
Plataforma per Catalunya van haver de dimitir perquè tenien parelles 
negres. Una altra anècdota curiosa: tu saps qui porta el digital 
Voces del 
Pueblo? Un home negre. Afortunadament, 
l’ultradreta no és gaire racista, ni a Catalunya ni a Espanya.
—
Les agressions a les manifestacions unionistes no paren de repetir-se.
—Perquè la seva bandera és la unitat d’Espanya. Les manifestacions 
unionistes són liderades per Democracia Nacional i passa que, al final, 
la gent normaleta, votants de Ciutadans, se sumen als càntics que 
propaguen els dels grups ultra, de ‘Puigdemont a prisión’ o ‘España una y
 no cinquenta y una’.
—
Ciutadans aprofita la situació per vendre el discurs de confrontació social…
—Els és rendible per als qui no són independentistes i que estan cansats
 de la història. Però no crec que els funcioni aquí el ‘A por ellos’, 
perquè la gent pot estar-ne farta, però no vol que s’empresoni tot el 
govern català. És tot estratègia, volen vendre que Catalunya és un 
infern per treure’n rèdit a la resta de l’estat espanyol, però no pas 
aquí.